حسابداری

استفاده از مالیات برای مقابله با ویروس کرونا

سال ۹۸ با سختی های بسیاری همراه بود. از سیل ابتدای سال گرفته تا بیماری که در انتهای سال گریبان گیر همه شد. کسب و کارهای مختلف در مراحل مختلف با مشکلات بسیاری روبرو شدند. این مورد مخصوصاً درباره کسب و کارهای آنلاین بیشتر دیده می شد؛ با قطعی اینترنت متحمل ضرر بسیاری شدند. اما در انتهای سال مشکل بسیار بزرگتری گریبانگیر خانواده ها و کسب و کارهای ایرانی شده است. ویروس کرونا!

ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

کرونای جدید ۲۰۱۹-nCoV

منشا کرونای جدید کشور چین و شهر ووهان است. گفته می شود علت این بیماری خوردن سوپ خفاش و مار است. البته در نگاه اول این غذاها چندش آور هستند اما چینی ها علاقه فراوانی به این عذاهای خوشمزه از نگاه خودشان دارند.

علائم بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹-nCoV

تب، سرفه و مخصوصاً مشکلات تنفسی (تنگی نفس) از اصلی ترین علائم بیماری کرونا هستند. ممکن است قبل از بروز نشانه های اصلی، بیما چند روز سرفه های بی دلیل داشته باشد. برخی از بیماران نیز دچار مشکلات کلیوی شده اند. به طور کلی می توان گفت علائم این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است. به همین دلیل امکان تشخیص در ابتدای کار به سختی امکان پذیر است. هنوز راهی برای درمان قطعی کرونا کشف نشده است. اما برای کسب و کارها می توان به بررسی وضعیت مالیات پرداخت.

مالیات و ویروس کرونا

با توجه به مشکلاتی که به خاطر ویروس کرونا برای کسب و کارها ایجاد شده است، قطعاً فروش و سودآوری آن ها در انتهای سال کاهش پیدا خواهد کرد. برای کسب و کارها با توجه به تحریم های موجود، ادامه فعالیت با حفظ کارکنان بسیار سخت خواهد بود. اما می توان به بررسی مالیات پرداخت. در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که مالیات چیست:

مالیات، به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته‌است.

در ایران در سال های اخیر توجه به مالیات بسیار بیشتر از قبل شده است. کاهش درآمدهای نفتی، توجه دولت را به کسب درآمد از مالیات جلب کرده است. سخت گیری ها و ممیزی های بیشتر در روند اخذ مالیات گواه این امر است.

انواع مالیات کدام است؟

مالیات در ایران به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود که هر یک از آن‌ها به نوبه خود دارای تقسیم‌بندی خاص خود هستند که ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مالیات مستقیم

مالیات علاوه بر آنکه یک نوع هزینه‎ ی اجتماعی یا به عبارتی بهای تمدن است که شهروندان به منظور اداره‌ی امور جامعه، رشد و توسعه کشور می‌پردازند، ابزار اصلی دولت‌ها در جهت‌گیری نظام اقتصادی به شمار می‌رود. مالیات‌‌های مستقیم جزو مالیات بر ثروت-درآمد تلقی می‌شوند که شهروندان با توجه به میزان ثروت-درآمد خود آن را محاسبه و پرداخت می‌نمایند. مالیات مستقیم در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می‌شود.

مالیات غیر مستقیم

هرچند در دنیا نظام مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر مصرف یا مالیات غیرمستقیم) در حال گسترش سریع است اما مشکلات و معایب مالیات‌های غیرمستقیم از جمله تنازلی بودن (پرداخت یکسان توسط فقیر و غنی ) و غیرمعین بودن باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت‌ها می‌شود که می‌توان با استفاده از مالیات‌های مستقیم آن‌ها را پوشش داد.

کاهش مالیات برای نجات کسب و کارها

همان طور که گفته شد، ویروس کرونا منجر به ضرر بسیاری از کسب و کارها خواهد شد. یکی از راه های نجات کسب و کارهای ایرانی، کاهش نرخ مالیات برای بازه ای محدود است. کاهش نرخ مالیات می تواند هزینه های شرکت را کاهش دهد که در نهایت منجر به حفظ وضعیت فعلی خود خواهد شد.

آموزش مالیات؛ چگونه و از کجا؟

با توجه به افزایش اهمیت مالیات برای کسب وکارها، منابع مطالعاتی زیادی به وجود آمده است. مقالات، فیلم ها، دورهای اموزشی و پادکست های فراوانی برای در رابطه با آموزش مالیات وجود دارد که می توانید به آن ها مراجعه کنید. فراموش نکنید، روند یادگیری شما باید مداوم و با کسب اطلاعات و بخشنامه های جدید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن