پادکست

قسمت ۴۳: چیدمان فروشگاه

سوپر مارکت های کوچک چگونه می توانند کار خود را وسعت دهند و به مجموعه های بزرگتری تبدیل شوند؟ آیا به جزء افزایش سرمایه، راه دیگری وجود دارد که بتوان سبد محصولی را افازیش داد و نسیه کمتری داد؟

اینکه کسب و کار ما چقدر وسعت دارد و در کجا واقع شده است تفاوت چندانی ندارد. رمز موفقیت شما در دو نکته است: ۱- هزینه ها کاهش یابند. ۲- میزان سود افزایش یابد.
در چنین شرایط کاری باید حساب های دفتری و نسیه را کمتر کنید.
می توان تمرکز را بر روی محصول پرفروش گذاشت.
می توانید از اسپانسرها استفاده کنید.
در تامین کننده ها بازنگری داشته باشید و حاشیه سود بیشتری دارند.
فروشگاه ها دکوراسیون خاص خود را دارند. اما همه ی آن‌ها نکات خاصی را در این زمینه رعایت می کنند:

مردم در حالت عادی وقتی وارد فروشگاه می شوند سمت راست خود را نگاه می کنند. این قسمت برای کالاهای با سود بالا، بهترین مکان است.
مردم به صورت ناخودآگاه قسمت چپ قفسه ها را نگاه می کنند و بعد به سمت راست نگاه می کنند. پس محصولات سودآور را در قسمت چپ و محصولات پر فروش با حاشیه سود کمتر را در قسمت راست قرار دهید. همچنین چشم انسان در ابتدا رنگ های تیره و بعد روشن را می بیند.
شرکت های بزرگ تولید کننده برای تهیه و تولید محصولات خود به موضوعاتی از قبیل رنگ و نوع بسته بندی توجه دارند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
فرد خریدار وقتی از بین قفسه ها عبور می کند و جستجوی خاصی را انجام نمی دهد و سر خود را در جهت خاصی حرکت نمی دهد و تنها یک زوایه دید مشخصی را در مقابل خود می بیند که در ارتفاع خاصی است به این مفهوم “ارتفاع زاویه دید انسان” گفته می شود. تولید کنندگان بیشترین هزینه را انجام می دهند تا کالاهای آن ها در این قسمت قرار بگیرند.
زاویه دید دیگری وجود دارد به نام “زاویه دید کودک “. در این قسمت هم خوراکی ها و عروسک های مورد پسند کودکان چیده می شود تا والدین را مجبور به خرید کنند.
مشتریان معمولا به دنبال کالاهای پر مصرف هستند. جایگاه قرار گرفتن آن‌ها می بایست در انتهای فروشگاه باشد تا مشتری تمامی کالاهای مربوطه را مشاهده کند و از تنوع کالاهای شما باخبر شود.
کالاهای پر مصرف نباید در کنار هم در یک قفسه گذاشته شوند. مثلا ماست و شیر باید با فاصله در کنار هم باشند و در بین آن ها کالاهای مکمل گذاشته شوند.
در کنار صندوق، معمولا محصولاتی قرار می گیرند که قیمت پایینی دارند مثل آدامس یا شکلات. شما حتما از آن‌ها خریداری خواهید کرد. معمولا تا ۱۰ مدل محصول مختلف را در این قسمت می توان قرار داد.

https://www.sepidarsystem.com/podcasts/radiomali-e43/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن