پادکست

قسمت ۵۵: پاسخ به سوالات شما

در این قسمت، همانند روال گذشته به سوالات شما مخاطبین رادیو مالی پاسخ داده‌ایم. سوالاتی که در این پادکست بررسی شده‌اند:

یک موسسه غیر تجاری حقوقی با توجه به این که فعالیت خدماتی دارد و در ۲۰ سال سابقه تاسیس، ۱۶ سال اول به صورت حقیقی و ۴ سال آخر به صورت حقوقی فعالیت داشته باشد، آیا امکان بازگشت به شخصیت حقیقی وجود دارد یا خیر؟
یک شرکت از هزینه ایاب و ذهاب و بن، مالیات کسر می کند. ولی طبق بخشنامه‌ای که گفته شده است نباید مالیات کسر شود. آیا امکان پیگیری از طریق اداره مالیات وجود دارد؟
آیا پرداخت هزینه های ترخیص کالا که توسط ترخیص کار انجام می شود ولی حق العمل ترخیص کار به صورت غیر رسمی به اداره مالیات گزارش داده نمی شود مورد قبول هست یا نه؟
بعضی از دستگاه های تولیدی که مشابه داخلی ندارند از خارج کشور وارد و جهت تولید کالا و اشتغال زایی استفاده می شوند، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند. جهت استفاده از این معافیت چه کارها و مکاتباتی باید انجام گیرد؟
در ماده ۱۰۵ و تبصره ۷ و بخشنامه ۲۰۰۹۶۱۵۸ از عبارت های درآمد مشمول مالیات ابرازی و درآمد مشمول مالیات استفاده شده است. تفاوت آن ها در چیست؟
اگر مدیر عامل یک شرکت تعاونی مصرف از بازنشسته‌های آن شرکت باشد و ماهی سه میلیون تومان حقوق بگیرد در فرم حقوق ماهانه با بقیه اعضا و کارکنان فرستاده می شود. زیرا که کارکنان کمتر از سقف مالیاتی دریافتی دارند. به کارمندان این شرکت راندمان حقوق نیز داده می شود. آیا شامل مالیات می شود؟
وقتی شخص حقوقی بنا به دلایلی دفاترش به صورت علی الراس رسیدگی می شود و ممیز رسیدگی به عملکرد به تشخیص، کد فروشی را به این شخص نسبت می دهد و مودی نیز تمکین می کند، آیا رسیدگی ارزش افزوده به میزان فروش تشخیص داده شده توسط عملکرد است؟ یا این که رسیدگی عملکرد و ارزش افزوده جدا از هم است؟
آیا به دادنامه ۷۳ دیوان عدالت اداری می توان استناد کرد و هزینه ایاب و ذهاب و نهاری و مهد کودک را جزء ارقام معاف منظور نمود؟
شرکت تولیدی که خاک پاستوریزه گلخانه‌ای تولید می کند، شامل مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است یا خیر؟
ممیز بدون رسیدگی به اسناد و دفاتر، فقط بر اساس اظهارنامه و تراز حساب ها و به علت عدم ارائه صورت های فروش و درآمد، طبق مفاد تبصره ۲ ماده ۹۷، علی الراس و اقدام به صدور برگ تشخیص بر این مبنا کرده است. تمام هزینه ها را بدون در نظر گرفتن حد نصاب خرید و فروش مشمول ماده ۱۶۹ دانسته و بر این مبنا جریمه محاسبه کرده است. شرکت فعالیت پیمانکاری دارد و مبلغ تمام خریدها کمتر از حداقل حد نصاب است. در صورت امکان راهنمایی نمایید.
به دلیل تحریم خرید مواد اولیه، یک شرکت شعبه ای در ترکیه تاسیس کرده است. برای ورود مواد از ترکیه به ایران، کارمزدی در بندرهای ترکیه اخذ می شود. آیا این کارمزد مورد قبول اداره مالیات است؟
شهرک صنعتی که معافیت (ماده ۱۳۲) دارد، اگر واحد تولیدی اجاره‌ای باشد و پروانه بهره برداری به نام مالک باشد و در این شهرک فعالیت کند، می تواند از معافیت استفاده کند؟
برای اظهارنامه اصلاحیه با افزایش درامد زده شده است و بهای تمام شده یعنی سود تغییر داده نشده است. فقط درآمد و بهای تمام شده به صورت افزایش تغییر داده شده است. آیا می توان از هیئت ۲۱۶ استفاده کرد؟
در قسمت ششم مالیات گفته شد که تا ۴ ماه برای حق تمبر به اداره امور مالیاتی فرصت وجود دارد. حال اگر بهمن ماه شروع به فعالیت کرده باشیم و تا اردیبهشت ماه فرصت انجام انجام این کار باشد کدام مبلغ باید در نظر گرفته شود؟ (سال قبل یا سال جدید)
لطفاً راجع به صندوق فروشگاهی و تاریخ تصویب آن توضیح دهید.
آیا سامانه مودیان همان سامانه ۱۶۹ است یا خیر؟
ما شخص حقیقی عمده فروش آهن آلات هستیم و در بحث کتمان درآمد و محاسبه ارزش افزوده، اداره دارایی می فرمایند که ما مشمول دستورالعمل بند “ز” تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به شماره ۵۱۲/۹۶/۲۶۰ نمی باشید. در حالی که ضریب علی الراس عملکرد ما ۲درصد است. چطور باید مالیات بر ارزش افزوده ۵ یا ۶ و یا ۹ درصد پرداخت کنیم؟ آیا ما مشمول این بخشنامه هستیم یا خیر؟
اگر شرکتی قبول دفاتر گرفته باشد و درآمد اجاره شناسایی کرده باشد و ممیز مالیاتی قسمت درآمد اجاره شناسایی شده را رد کند و درآمد اجاره را از جدول ارزش اجاری املاک تعیین کند، آیا این کار درست است؟ آیا می توان به آن اعتراض کرد؟
با توجه به این که ارز صادرات باید در سامانه نیما به دولت اعلام شود، اگر ما ارز به عنوان وجه ضمان از شرکت خارجی بگیریم و در دفاتر ثبت بشود و به دلیل این که وجه بابت فروش نبوده است در سامانه نیما ثبت نشود، آیا ممیز ایراد می گیرد؟
مالیات بانک ها به چه صورت محاسبه می شود؟
آیا آمپر برق مصرفی کارگاه تراشکاری شخص حقیقی، بالای ۵۰ آمپر، مشمول ارائه اظهارنامه ارزش افزوده است یا خیر؟
لطفاً بخشنامه زیان انباشته به شماره ۸۱/۹۳/۲۰۰ را تشریح کنید.
اگر شرکت فروشنده به شرکت خریدار گواهی ارزش افزوده ارائه نکند، آیا شرکت خریدار می تواند ارزش افزوده را در دفاتر و صورت معاملات نشان ندهد؟
در مورد تفاوت های اشخاص حقیقی و حقوقی در دو حالت موجر و مستاجر بودن از نظر مالیات بر املاک (اجاره) اطلاعاتی در اختیارم قرار دهید

قسمت ۵۵ رادیو مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن