پادکست

قسمت ۵۲: بر حسابداری حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد چندین قسمت مجزا دارد: مفاهیم کلی حقوق و دستمزد، کسورات قانونی، نحوه پرداخت و گزارش گیری

در حقوق و دستمزد مبنایی به نام حداقل حقوق وجود دارد. حداقل حقوق، حقوق مصوبی است که سالانه هیات وزیران آن را تصویب می‌کند و در سال جاری در حدود ۱٫۵۱۶٫۰۰۰ تومان است. دولت سالانه یک درصدی افزایش برای آن درنظر می‌گیرد که به شکل پلکانی است.

آیا امکان پرداخت کمتر از این وجود دارد؟

خیر. تحت هیچ عنوان امکان پرداخت کمتر وجود ندارد مگر اینکه کارکرد وی کمتر از ۳۰ روز باشد که در اینصورت به تعداد روزهای کاری پرداخت می‌شود و بالتبع مالیات و عیدی و … هم کاهش می‌‍ یابد. موضوعاتی که به حقوق اضافه می‌شود حق اولاد، بن و خوابار، حق مسکن، عیدی و سنوات است. این حقوق در سال ۹۸ عبارتند از:

  • حداقل دستمزد روزانه کارگران ۵۰۵٫۶۲۷ ریال
  • حداقل دستمزد ماهیانه ۱۵٫۱۶۸٫۸۲۲ ریال
  • حق اولاد یک فرزند ۱٫۵۱۶٫۸۸۲ ریال
  • حق اولاد دو فرزند ۳٫۰۳۳٫۷۶۴ ریال
  • پایه سنواتی ۷۰۰٫۰۰۰ ریال (به شرط داشتن یک سال سابقه)
  • حق مسکن ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
  • بن کارگری ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ ریال

نحوه محاسبه بیمه و مالیات حقوق:

مالیات حقوق سال ۹۸ تا سقف ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه صفر است یعنی هر شخصی که ماهانه دو میلیون هفتصد و پنجاه هزار تومان حق السعی دریافت می کند از پرداخت حق دولت معاف خواهد شد . این مبلغ برای هر سال ۳۳ میلیون تومان است.

در مورد محاسبه بیمه هم براساس قانون تأمین‌اجتماعی، حق‌بیمه ۳۰درصد مزد یا حقوقی است که بخشی از دستمزد کارگر و بخشی توسط کارفرما تأمین می‌شود. براساس قانون تأمین‌اجتماعی و ماده ۲۸، حق‌بیمه ۳۰درصد مزد یا حقوقی است که ۷ درصد آن به عهده بیمه‌شده، ۲۳ درصد به عهده کارفرما می‌باشد.حق اولاد شامل بیمه نمی شود.

تفاوت ممیز با حسابرس:

حسابرس داخلی: خود شرکت ایشان را استخدام می کند تا صحت اطلاعات ثبت شده در شرکت را تایید کند و به هیات مدیره گزارش دهد.

حسابرس مستقل: شرکتی است که عضو جامعه حسابداران رسمی می باشد و کارمند شرکت نیست. اسناد صورت های مالی را بررسی می کند و در این زمینه شما را راهنمایی می کند.

ممیزان امور مالیاتی: در زمان خاصی به شما مراجعه و اسناد را بررسی می کنند و از طرف سازمان امور مالیاتی مراجعه می کند.

حسابرس بیمه ای: از طرف سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند و موضوعات بیمه ای را چک می کند.

 

پرداختی های در ارتباط با حقوق و دستمزد:

 

فیش  مالیات حقوق  و فیش بیمه حقوق، پرداخت عیدی و سنوات از جمله پرداختی های حقوق و دستمزد است. کارفرمایان مجموعه‌های مشمول قانون کار علاوه بر پرداخت به موقع حقوق ماهیانه کارگران موظف هستند که به هر کدام از کارگران خود در ازای یک سال کار کردن معادل دو برابر آخرین حقوق دریافتی آن‌ها در صورتی که از حداکثر میزان عیدی تعیین شده توسط شورای عالی کار بیشتر نباشد، به عنوان عیدی پرداخت نمایند.

حق سنوات:

حق سنوات به مزایای پایان خدمت گفته می‌شود که با خاتمه قرارداد کار توسط کارفرما به کارگر تعلق می‌گیرد که میزان آن برای هر یک سال سابقه کار افراد برابر با آخرین حقوق دریافتی یک ماه آن است. از آنجایی که اکثر کارگران به صورت موقت در مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند بنابراین کارفرمایان بعد از هر قطع همکاری یا در پایان هر سال، حق سنوات را پرداخت می‌کنند.

اضافه کار:

محول کردن کار اضافی یا همان “اضافه کار” به کارگر یک سری شرایط دارد و ماده ۵۹ قوانین کار به آن پرداخته است. درباره‌ی نحوه محاسبه کار اضافی در این ماده آمده است که در صورت محول کردن اضافه کار به یک کارگر، می‌بایست ۴۰ درصد مازاد بر دستمزد هر ساعت کارگر در شرایط عادی کار، پرداخت شود. برای احتساب مبلغ ریالی مزد اضافه کار، باید اول به محاسبه‌ی یک ساعت کار در شرایط عادی بپردازیم و بعد آن را در یک چهارم ضرب کنیم تا به این صورت دستمزد یک ساعت اضافه کاری که باید به کارگر پرداخت شود را به دست آوریم.

ماموریت:

به کارگران و کارمندانی که بر اساس قرارداد یا موافقتهای بعدی به ماموریتهایی خارج از محل خدمت خود اعزام میگردند فوق العاده ماموریت تعلق می‌گیرد. در هنگام محاسبه فوق العاده ماموریت شرط بر این است که کارگر برای انجام کار حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار اصلی خود دور گردد و یا مجبور باشد حداقل یک شب در محل مأموریت توقف کند.

در محاسبه فوق العاده ماموریت این مبلغ برابر با یک روز حقوق معمول  است. به این معنا که در ازای یک روز ماموریت علاوه بر یک روز حقوق عادی ، یک روز حقوق ثابت هم به‌عنوان حق ماموریت دریافت مینماید که از مزد پایه ی روزانه ان فرد نباید  کمترشود.

قسمت ۵۲ رادیو مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن