پادکست

قسمت ۳۳: مقررات عمومی مالیات (بخش دوم)

ماده ۱۵۹:
وجوهی که به عنوان مالیات هر منبع، از طریق واریز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور یا ابطال تمبر پرداخت می‌شود در موقع تشخیص و احتساب، مالیات قطعی مؤدی منظور می‌گردد و در صورتی که مبلغی بیش از مالیات متعلق پرداخت شده باشد اضافه پرداختی مسترد خواهد شد.

توضیح: وکلای دادگستری برای رسیدگی به پرونده ها، می بایست تمبر باطل کنند. زمانیکه بخواهند مالیات خود را پرداخت کنند، هزینه تمبرهای باطل شده را محاسبه می کنند و آن را از مالیات کسر می کنند.

ماده ۱۶۰:
وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وصول مالیات و جرایم متعلق از مودیان و مسئولان پرداخت مالیات نسبت به سایر طلبکاران به استثنای صاحبان حقوق نسبت به مال مورد وثیقه و مالیات کارگران و کارمندان ناشی از خدمت ، حق تقدم خواهد داشت . حکم قسمت اخیر این ماده مانع وصول مالیات متعلق به انتقال مال مورد وثیقه نخواهد بود.

توضیح: اگر کارخانه ای بدهی مالیاتی و سایر بدهی ها را داشته باشد، بدهی به سازمان مالیاتی در راس دیون ممتازه محسوب می شود و در ابتدا این مورد باید پرداخت شود.اما دو مورد استثنا دارد:

اگر ملکی در رهن بانک باشد، نمی تواند روی آن دست بگذارد. طبیعتا بانک نسبت به سازمان مالیاتی ارجحیت دارد.
مطالبات کارگران و کارمندان قبل از مالیات پرداخت می شود.

بخشنامه ۵۹۸۹:
به قرار اطلاع برخی از واحدهـای مالیاتی مفـاد بـخشنـامه های شماره ۶۹۷۰/۱۸۷/۵/۳۰ مـعاون وقـت درآمـدهـای مـالیاتی در خصوص نقل و انتقال املاکی که در وثیقه بانکها و اشخاص حقوقی دولـت بـوده و در اجـرای مـاده ۳۴ قـانـون ثـبت اسنـاد و امـلاک کـشور تملیک می شود را رعایت ننموده و کلیه مالیاتهای مقرر در ماده ۱۸۷ ق.م.م را مطالبه می نمایند؛ در صورتی که با توجه به استثنای مذکور در ماده ۱۶۰ ق.م.م، باید صرفاً با وصول مالیات نقل و انتقال متعلقه برابر مقررات فصل مالیات بر درآمد املاک حسب مورد نسبت به صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ ق.م.م در اسرع وقت اقدام لازم معمول نمایند.

توضیح: ضروری است،رؤسای محترم امور مالیاتی با ارائه آموزش لازم و مراقبتهای حرفه ای و همچنین مدیران کل محترم به طور مستمر نسبت به اجرای صحیح قوانین و رعایت ارباب رجوع نظارت کافی اعمال نمایند.باید در مورد اموالی که در وثیقه بانکها هستند دقت بیشتری انجام شود.

ماده ۱۶۱:
در مواردی که مالیات مودی هنوز قطعی نشده یا مراحل اجرایی آن طی نشده است و بیم تفریط مال یا اموال از طرف مودی به قصد فرار از پرداخت مالیات می رود اداره امور مالیاتی باید با ارائه دلایل کافی از هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار تأمین مالیات را بخواهد و در صورتی که هیأت صدور قرار را لازم تشخیص دهد ضمن تعیین مبلغ، قرار مقتضی صادر خواهد کرد. اداره امور مالیاتی مکلف است معادل همان مبلغ از اموال و وجوه مودی که نزد وی یا اشخاص ثالث باشد تأمین نماید.

توضیح: اگر مالیات شخصی هنوز قطعی نشده و اداره امور مالیاتی شک کند که شخصی قصد فرار مالیاتی را دارد، یک نامه به هیات حل اختلاف می زند و دلایل خود را توضیح می دهد. اگر هیات در این زمینه قانع شد قرار تامین مالیات را صادر می کند. در این راستا اداره امور مالیاتی می تواند از هر اموالی که شخص دارد و یا به دیگری واگذار کرده مبلغ مورد نظر را بلوکه کند.

در این صورت مودی و اشخاص ثالث پس از ابلاغ اخطار کتبی اداره امور مالیاتی حق نخواهند داشت اموال مورد تأمین را از تصرف خود خارج کنند مگر اینکه معادل مبلغ مورد مطالبه تأمین دهند و در صورت تخلف علاوه بر پرداخت مطالبات مذکور، مشمول مجازات حبس تعزیری درجه شش نیز خواهند بود.

توضیح: مجازات ها دو دسته هستند:

حدی:میزان را اسلام مشخص کرده است.

تعزیری: میزان را قاضی مشخص می کند.

اما در مورد درجه ۶ بودن آن، در قانون ۱۹ مجازات اسلامی، مجازات های تعزیری به ۸ درجه تقسیم می شوند.

درجه ۶ عبارتند از: حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ تا ۸۰۱ میلیون ریال، شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال.

ماده ۱۶۲:
در مواردی که اشخاص متعدد مسئول پرداخت مالیات شناخته می شود ادارات امور اقتصادی و دارایی حق دارند به همه آنها مجتمعا یا به هر یک جداگانه برای وصول مالیات مراجعه کنند و مراجعه کننده و مراجعه به یکی از آنها مانع مراجعه به دیگران نخواهد بود.

توضیح: اگر در یک واحد صنفی دو تا سه نفر مسئول پرداخت مالیاتی باشند، سازمان مالیاتی می تواند به همه‌ی آنها مراجعه کند و یا هر به هر کدام جداگانه. این ماده به موضوع مسئولیت تضامنی تاکید می کند.

ماده ۱۶۳:
وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است که مشمولان مالیات را در مواردی که مالیات آنان در موقع تحصیل درآمد کسر و پرداخت نمی شود کلا یا بعضا مکلف نماید در طول سال ، مالیات متعلق به همان سال را به نسبتی از آخرین مالیات قطعی شده سنوات قبل یا به نسبتی از حجم فعالیت به طور علی الحساب پرداخت نمایند و در صورت تخلف ، علی الحساب مذکور طبق مقررات این قانون وصول خواهد شد.

https://www.sepidarsystem.com/podcasts/radiomali-e33/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن