پادکست

قسمت ۵۱: ویژگی‌های یک حسابدار موفق

مقدمه

در این پادکست در مورد موضوعات روز حسابداری و ویژگی های یک شخص حسابدار صحبت می‌شود. حسابداری علمی است که به سرعت جای خود را در میان دانش‌های متفاوت باز کرده است و تقریبا هر شرکت و یا واحد صنفی دارای یک فرد حسابدار جهت پیگیری موضوعات مالی ‌است.

فرد حسابدار به راحتی به داخل هر مجموعه‌ای نمی‌تواند وارد شود اما پیشرفت در این عرصه کار راحتی است. برای حسابداری دوره گذار سه ساله وجود دارد و می‌بایست فرد پرتلاش ظاهر شود. در این زمینه می‌توانید پادکست شماره ۲۱ را مجدد گوش کنید. نیازمندی هایی که برای رشته حسابداری وجود دارد عبارتند از:

دانستن زبان انگلیسی ؛ می‌توانید با دانستن زبان انگلیسی سریع تر پیشرفت کنید.
تسلط بر نرم افزار حسابداری ؛ هیچ شرکت و یا واحدی در حال حاضر دستی کار نمی‌کند.
مهارت کار با آفیس و خصوصاً اکسل؛ باید بتوانید در امور جاری از اکسل کمک بگیرید.
اطلاع از قوانین مالی در سال جاری؛ دانستن موضوعاتی مثل حداقل حقوق و دستمزد، سقف بیمه ، میزان مالیات، حق مسکن، خواروبار، حق اولاد، میزان بیمه اشخاص
تسلط بر مفاهیم پرکاربرد مثل ارزش افزوده و خرید و فروش فصلی

ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر چیست و بر چه چیزی تاکید دارد؟ (خرید و فروش فصلی)

این ماده اشاره می‌کند که بعد از گذشت سه ماه و هر فصل سال، باید لیست تمام معاملات مثل خرید، فروش، صادرات، واردات، اجاره ملک، اجاره دستگاه، پیمانکاری، حق العمل کاری و هر آن چیزی که بار مالی دارد، را ارئه کنید.

شما می‌بایست به سایت سازمان مالیاتی مراجعه و نرم افزار مخصوص آن را دانلود نمایید و به شکل آفلاین یا آنلاین کار کنید. فرد حسابدار می‌بایست تمامی اطلاعات مربوط به آن‌ها را اعم از اینکه چه چیزی ، از چه کسی و با چه قیمتی خریداری شده است و یا چقدر تخفیف و یا ارزش افزوده داشته است را اعلام نماید. همچنین ارسال اطلاعات ثبتی مثل کدملی و یا شناسه ملی و کد اقتصادی و آدرس وی نیز الزامی است و این نشان می‌دهد که برای انجام یک قرارداد باید تمامی اطلاعات شفاف باشد و به همان شکل نیز اعلام شود.

اگر نیاز به فاکتور رسمی وجود داشته باشد باید کد اقتصادی، مهر، آدرس، کدپستی و شناسه ملی وجود داشته باشد و اگر طرف شما شخص حقیقی باشد باید کدملی شخص را دریافت کنید. در گذشته در صورتیکه شخص مورد نظر اطلاعات را به شما نمی‌داد، می‌توانستید درخواست امتناع رد کنید اما اکنون می‌بایست این اطلاعات وجود داشته باشد و شما باید از شخصی خریداری کنید که می‌تواند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.در مورد فروش هم به همین شکل است و شما می‌بایست همین اطلاعات را ارسال کنید مگر اینکه مشتری شما مصرف کننده نهایی باشد که در این صورت نیاز نیست.

اما دارایی با لیست شما چه می‌کند؟ در پایان سال این لیست ها بررسی می‌شود و دارایی به سراغ افرادی می‌رود که شما معرفی کرده اید. همچنین لیست خرید فرد مقابل شما هم بررسی می‌شود که آیا او هم این موضوع را اعلام کرده است یا خیر؟ اگر این موضوع دیده نشود کتمان درآمد محسوب شده و برای فرد مورد نظر جریمه در نظر گرفته می‌شود.

جالب است که بدانید بانک ها هم موظف به ارائه این لیست هستند. نکته ای که اهمیت دارد این است که افرادی که تنخواه دار هستند نباید از حساب خودشان برای شرکت هزینه کنند چراکه اگر تراکنش شما از سقف ۵ میلیارد بیشتر شود باید به مراجع قانونی پاسخگو باشید.

ارزش افزوده VAT

لیست ارزش افزوده هم هر سه ماه یکبار ارسال می‌شود. شما هر خریدی که انجام می‌‌دهید اگر فروشنده شما مجاز به گرفتن ارزش افزوده باشد و گواهی آن را داشته باشد ۹% اضافه تر از مبلغ از شما دریافت می‌کند. در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می‌پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید .

اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن