پادکست

قسمت ۲۷: علل اصلی شکست فروشگاه‌ها

کسب و کار فروشگاه ها و اصناف و علت شکست آنها

ما در کشور ایران بیش از ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ فروشگاه داریم که بیش از ۶ میلیون نفر در آنجا مشغول کار هستند. شهرهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سهم را دارند. بنابراین علت شکست خوردن این صنعت می تواند درس آموزی های زیادی داشته باشد.

در این سال ها مشاغل مغازه داری در ایران بسیار جذاب شده است اما در هر صورت ریسک های مربوط به خود را دارد و اگر بخوبی مدیریت نشود منجر به شکست می شود. مهم ترین عوامل شکست در اصناف عبارتند از:

۱- عدم جذب سرمایه کافی:

برای تاسیس یک فروشگاه، نیاز به سرمایه اولیه است. اما گاهی اوقات در محاسبه سرمایه کافی دچار مشکل می شویم و عواملی که در میزان هزینه ها تاثیر گذار هستند گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. مهم ترین عواملی که معمولا در نظر گرفته نمی شوند عبارتند از:

مصرف و ضایعات، شارژ فروشگاه، هزینه های آب و برق
تخفیف: معمولا برای تخفیف دادن سازوکار خاصی وجود ندارد. اینکه چه تعداد کالا و چند درصد تخفیف باید داده شود بسیار مهم است و معمولا بررسی دقیق روی آن انجام نمی شود.
نرخ تورم وکاهش ارزش پول: وقتی شما کالایی در فروشگاه دارید، ارزش آن با توجه به نرخ تورم تغییر می کند. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که آیا همین کالاها را سه ماه بعد می توانید با همین نرخ خریداری کنید یا خیر. بنابراین قیمت مصرف کننده نیز باید تغییر کند.
هزینه استهلاک و تعمییرات هم جزء همین دسته هستند. چون تجهیزات نیازمند تعمیر و تعویض هستند.

۲- نقدینگی ضعیف

نبود نقدینگی و وجه نقد باعث شکست فروشگاه ها می شود که در دو حالت رخ می دهد:

به میزان خیلی بیشتر از نیاز، در فروشگاه جنس آورده شده است.
هزینه های جاری زیادی وجود دارد.
شما با یک فرمول ساده می توانید بفهمید هزینه های شما در چه سطحی هست. (نرخ سوخته شدن وجه نقد) اگر شما یک میلیون تومان داشته باشید و پس از گذشت سه ماه این عدد به پانصد هزار تومان برسد، می توانید یک میلیون را از پانصد هزار تومان کسر کنید و تقسیم بر طول مدت اندازه گیری کنید. این نرخ نشان می دهد که به چه سرعتی نقدینگی شما از بین می رود. این نرخ همیشه باید ۰ باشد.

۳- بازاریابی ضعیف

خیلی از کسانی که فروشگاه تاسیس می کنند تنها به تجهیزات، کالاها و مجوزهای مربوط به آن فکر می کنند و تصور دارند از ابتدای تاسیس فروش خوبی خواهند داشت اما اینطور نیست. شما باید با تبلیغات مخاطبین خود را جلب کنید. سه روش برای داشتن سود بیشتر وجود دارد:

۱- افزایش تعداد فروش

۲- افزایش حجم فروش به هر یک از مشتریان

۳- افزایش تعداد دفعات فروش به هر یک از مشتریان

https://www.sepidarsystem.com/podcasts/radiomali-e27/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن