پادکست

قسمت ۴۸: مروری بر بیمه تامین اجتماعی

قانون تامین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده است که در فصول مختلف تدوین شده است. اصنافی که شروع به فعالیت می کنند در ابتدا باید یکسری از قوانین را رعایت کنند. در گام اول پس از مشخص شدن کارگاه، باید به نزدیک ترین شعبه بیمه مراجعه و کد گارگاهی بیمه را دریافت کنند. برای بیمه بسیار حائز اهمیت است که مکان انجام فعالیت اقتصادی کاملا مشخص باشد.
در گام دوم پس از گرفتن کد کارگاهی، بازرس می بایست محل فعالیت را تایید کرده و فرم ها مربوط می بایست تکمیل شوند که از جمله ی این فرم ها، فرم ابلاغ الکترونیک است. روند روزنامه رسمی و آگهی ثبت شرکت هم در ادامه باید صورت پذیرد.پس از آن و با شروع فعالیت شرکت از طریق نرم افزار بیمه تامین اجتماعی، بیمه کارکنان را ماهانه محاسبه و فرم آن تکمیل می گردد. هر شعبه تامین اجتماعی دارای یک سری کارگذاری هایی است و بحث تمدید دفترچه و … در آنجا انجام می شود.
ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی چیست؟
منابع درآمد سازمان به‌شرح زیر می‌باشد.
حق بیمه از اول مهرماه تا پایان سال ۱۳۵۴ به میزان‌بیست و هشت درصد مزد یا حقوق است که هفت درصد آن به عهده‌بیمه شده و هجده درصد به عهده کارفرما و سه درصد به وسیله‌دولت تامین خواهد شد.
۱٫ درآمد حاصل از وجوه و ذخائر و اموال سازمان.
۲٫ وجوه حاصل از خسارات و جریمه‌ های نقدی مقرر در این قانون.
۳٫ کمک‌ها و هدایا.
حداقل حقوق و دستمزد کارکنان در سال ۹۸:
 حداقل حقوق روزانه ۵۰٫۵۶۲ ت
 حداقل حقوق روزانه ۱٫۵۱۶٫۸۸۲ ت
 حق مسکن ماهیانه : ۱۰۰٫۰۰۰ ت
 بن نقدی: ۱۹۰٫۰۰۰ ت
 حق اولاد: ۱۵۱٫۶۸۸ ت
کسانیکه حقوق های بالاتری را دریافت می کنند، حق مسکن، بن نقدی و حق اولاد را به همین میزان دریافت می کنند. همچنین سازمان بیمه تامین اجتماعی تنها تا ۷ برابر حقوق دریافتی را مشمول بیمه می کند و اگر شخصی حقوق بسیار بالایی داشته باشد بیشتر از ۷ برابر را غیرمشمول درنظر می گیرد.

بخشنامه بازدید از دفاتر قانونی: (حسابرسی بیمه ای)
در گذشته بازدید از شرکت ها بابت حسابرسی هر ده سال و یا هر هشت سال یکبار انجام می شد و گاهی اوقات به برخی از شرکت ها نوبت نمی رسید. قانون تامین اجتماعی این است که لیست بیمه کارکنان باید به شکل ماهانه به شعبه مورد نظر ارسال شود. همچنین قراردادهایی که منعقد می شود، باید یک نسخه از آن به شعبه مربوطه ارائه شود.
اما چطور می توان مطمئن شد که حق بیمه آن ها به شکل کامل پرداخت می شود؟
حسابرسی بیمه ای بابت این دغدغه ایجاد شده که توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی واقع در بلوار کشاورز تهران به اجرا درمی‌آید. حسابرسان بیمه لزوماً از خود تامین اجتماعی نیستند و به افراد دارای صلاحیت این موضوع محول می شود.
وظیفه ما در مقابل حسابرس‌ها چیست؟
ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی
کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه‌ شدگان ‌همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه بازرس سازمان‌در اختیار او بگذارند. بازرسان سازمان می‌توانند از تمام یاقسمتی از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و برای‌کسب اطلاعات لازم به هر یک از رؤسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند.
بازرسان سازمان حق‌دارند کارگاه‌ های مشمول قانون را مورد بازرسی قرار دهند ودارای همان اختیارات و مسئولیت‌ های مذکور در مواد ۵۲ و ۵۳ قانون کار خواهند بود. نتیجه بازرسی حداکثر ظرف یک ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.
بخشنامه ۳/۱۱
یکی از مهم ترین بخشنامه هاست و سرفصل حسابرسی بیمه ای است.

مروری بر قوانین بیمه تامین اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن